|
Post by martin on Feb 11, 2010 23:00:14 GMT 1
Dakle da počnem sa nemogućim pitanjima pošto metoda "try and see" ne ide onoliko brzo koliko bi mi trebalo a kup se približava.
Moji F1N 150 kruže zbog asimetrije usled sitnih grešaka pri izradi, ali to baš i nije ono što mi treba. Primetio sam da se model ne ponaša isto pri velikim brzinama (neposredno nakon lansiranja praćkom) i pri brzini planiranja. OK jasno mi je da pri određenoj brzini neka određena "komanda" (otkloni repnih površina, asimetrično zakrivljenje profila itd.) postaje dominantna. Da li je neko voljan da mi objasni u čemu je trik, pošto mi se čini da su te stvari opšteg karaktera za FF modele?
|
|
|
Post by Boca on Feb 11, 2010 23:10:23 GMT 1
Ovi modeli lete u dva rezima leta i pod razlicitim Re brojevima. Kod prackanja velika je brzina Re broj veci, i nemas odlepljivanje strujnica vazduha usled neke male asimetrije pri izradi. Kada krene u planiranje mala brzina modela i Re broj se drasticno smanjuje, i sada se osete sve greske usled izrade, razlicito obradjen profil na krilu ili zbog izvitoperenosti balze. Greske su cesto nevidljive ali se pri malim brzinama i te kako osete, i model krene da kruzi u jednu stranu. Iz iskustva. je bolje da model ide u onu stranu na koju prirodno hoce nego da ga ispravljamo i podesavamo u drugu stranu. Tada cemo ljudski da se namucimo da ga nateramo da leti na onu stranu gde on nece.
|
|
|
Post by martin on Feb 12, 2010 0:04:19 GMT 1
Da je bolje ne dirati ništa kad nemaš mnogo iskustva, to sam shvatio kada sam pokušao da jednom modelu "pojačam" kruženje otklonom vertikalca. Rezultat je bio nekakav "hammerhead" manevar i spektakularni lom o betonski pod KOPLAS-ovog salona! Na internetu sam pročitao par tekstova o "običnim" klizačima i svi sugerišu da je neiskusno igranje vertikalcem nezgodna stvar, ali sam morao da probam. BTW, tebaju li nekome čačkalice od balze? ;D E sad asimetrično zakrivljenje nabrušene izlazne ivice krila se pokazalo kao manje "opasna" intervencija. Tako sam uspeo da podesim moja dva Beast-a da kruže, ali sam na jednom toliko preterao da jako lansiranje ne dolazi u obzir (pravi nagli zaokret ka podu), ali koliko vidim taj će biti dobar za Đorđa jer lansiran pod blagim uglom i relativno malom silom (koju dete od 4 godine može da "kontroliše") skrene u desno i spiralno penje oko 2 - 2.5m u odnosu na visinu takmičara i potom u istom "ritmu" nastavi planiranje. A jedan težak Mini Sting koji sam izradio baš za Đorđa, sa dobrih 4 grama, ali trpi sve moguće padove se ponaša ovako: pri velikoj brzini, a nakon lansiranja pod uglom po pravcu je kao strela ali ima tendenciju da se ispravi tj. obara nos dok ne pređe u horizontalni let! OK, možda je to baš ono što mi i treba, ali se ubih da shvatim kojom "greškom" sam to postigao! Vrlo rado bih tu grešku preneo na preostale modele
|
|
|
Post by asikic on Feb 28, 2010 20:55:39 GMT 1
Martine što se tièe Borova za vas bi uplata bila 50 kn za obe kategorije mi imamo dodatno 5 kn za kup hrvatske ako hoèeš pošalji m i tvoj mail pa se èujemo oko tekme
|
|
|
Post by martin on Feb 28, 2010 21:04:14 GMT 1
Hvala. Javljam se sutra.
|
|
|
Post by tica on Feb 28, 2010 21:50:36 GMT 1
MArtine, ukoliko bude prilike išao bih i ja na takmièenje pa te zato molim da mi poneseš jedan model,da malo snimim......pa ako uspem i da napravim
|
|
|
Post by Boca on Feb 28, 2010 21:50:47 GMT 1
Mozete racunati na jos 3 - 4 takmicara iz AK Free flyer
|
|
|
Post by Laca on Mar 1, 2010 10:24:45 GMT 1
Posto se Boban ne ukljucuje na forum, evo teksta koji je objavio na VSS mailing grupi. Mislim da je interesantno: Posto sam jos pod utiskom takmicenja i malih sobnih klizaca,juce sam sisao u moju radionici i jednog napravio,pa sam moje neke utiske hteo sa vama da podelim.Posto sam jedan model dobio na poklon od Roberta,i pred sobom sam imao reper kako klizac treba da izgleda. Nisam imao karbonsku suplu cev od 1mm,morao sam da se snalazim,ali kako.Izrezao sam sobarsku balzu 0,75x1,25mm i dozine trupa,pa sam nju oblozio sa karbonskim lajsnicama 1,5 x 0,12mm koje mi koristimo za rebra za SLM bocno,a sa uzih srana lajsne od karbona 0,7 x 0,08 mm.Napred na nosu sam odmah ubacio i zalepio karbonsku polu strelicu za gumicu.Kada sam malo trup osmirglao i izmerio bio je tezak 272 miligrama.Jos nisam znao dali je tezina dobra ili ne jer prvi put radim,ali sam dobio trup odlicne cvrstoce. Krila i repove sam klasicno radio,sem sto sam kod flapsova nesto uradio.A sta? Od stirodura sam isekao oblik flapsova i smirglom napravio krivinu profila. Na taj kalup sam postavio oba flapsa i trakom od neke tanke folije sir. oko 10mm,sve to lagano prcvrstio da prati krivinu kalupa.Uzeo sam karbonske tracice 0.08 i sirine 0,5 mm i cakom zalepio u korenu flapsa i na 25mm od korena jos jednu kracu tracicu, a sve u cilju da zadrzim profil tj krivinu profila. I bio sam u pravu,jer posle skidanja flapsovi su ostali kako sam napravio krivu i sto je vaznije potpuno identicni.Zatim sam model polepio odredio teziste,zalepio balast prema tezistu,i pnovo izmerio gotov model.Tezina mu je 0,79gr,sto mislim da je OK za nize sale. Toliko od mene, i nekim mojim iskustvima oko gradnje malih klizaca.Voleo bih da mi se jave Robert i Kosir,i da mi ukazu ako sam negde pogresio ili dobro uradio.Naravno sad mi prestoji onaj najtezi deo,otici u halu i namestiti da to leti,jer je to tezi deo.To cu uraditi kad napravim jos neki. Svima puno pozdrava i saljem vam fotku tog klizaca,Ako uspem. BOBAN
|
|
|
Post by martin on Mar 1, 2010 19:39:50 GMT 1
Uopšte ne sumnjam u Bobanovo ogromno znanje i iskustvo, ali 150-ica sa fiksiranim flapsom ... uf ... biće stvarno gadno za reglažu ... bar što se tiče leta velikom brzinom nakon "praćkanja" moguća su razna iznenađenja.
Ja sam posle 4 uzastopna loma na prvoj probi odustao od toga, pa sam na KOPLAS KUP doneo ravna krila sa "ručno" povijenim izlaznim ivicama. Ima li ko ideju gde je bila greška, pre nego slepim nove modele?
|
|
|
Post by bobanmodelar on Mar 2, 2010 10:24:47 GMT 1
Martine,flapsove nisam fiksirao,oni su pokretni,vec sam karbonske tracice zalepio, kako bi drzao konstantan profil na flapsu i da na oba krila, kriva profila bude ista. Kad rukom savijem prednji deo oba krila,flapsovi se isprave,jer kod prackanja to se upravo desava. Pozdrav od Bobana i gledacu da se vidimo u Borovu
|
|
|
Post by martin on Mar 2, 2010 19:30:09 GMT 1
Hvala vam najlepše, konačno sam shvatio kako to radi.
|
|
|
Post by bobanmodelar on Mar 3, 2010 7:24:40 GMT 1
E ljudi bas te nas na ovo navukli.Ali nije sve to lako kako izgleda kad posmatras nase kolege iz Hrvatske.A zasto? Juce ti ja izadjem sa moja dva klizaca,ocekujuci da i ja uzivam u mojim modelima,ali sipak. Nravno prvo sam hteo da ih izlegliram planiranje iz ruke. I dalje od toga nisam se mako.Od sto startova iz ruke,nijedan nije ni priblizno izgledao kako treba.Sta god da sam im radio svaki put bi se drugacije ponasali,i to nagore u smislu leta.Onda se covek izgubi i ne zna sta vise da radi.U jednom trenutku sam hteo da ih izgazim,i da vam danas napisem jedan LEP mejl.Srecom zapalim cigaru,izbrojim do 2000, a bilo mi ih je zao,mnogo su lepi.Celu noc sam tumbao po glavi u cemu sam pogresio.Uglove sam triput proveravao,teziste je kao i kod Robertovog modela,tezine su iste,ali nece pa nece.Da sam ih sinoc probao na "pracku",danas bi mi bilo mnogo lakse,ne bih imao, pa bi bar prebrinuo sa ovom kategorijom. Ovako i dalje ostaju muke,pa vas molim da mi odgovorite na neka pitanja. Kako vi prilazite reglazi iz ruke? Dali teziste doterujete pri reglazi,kolika je zakrivljenost flapsova pri korenu krila,i njihov otklon u odnosu na fiksni deo,sta kod reglaze smete da da dirate,tj krivite,a sta ne smete da dirate? Molim da mi neko odgovori koji je prosao kroz ove MUKE,a teoreticari koji nisu ovu supu kusali da cute. Pozdrav od BOBANA
|
|
|
Post by Boca on Mar 3, 2010 10:17:17 GMT 1
Bobane, juce sam napravio po tvom planu, model tezine 1,2 gr. Posto mi je parasol od trupa udaljen 5 mm, flapsovi su mi savijeni 1mm od trupa, sto ce reci 4mm od horizontale. Teziste mi je na 28 mm od napadne ivice, to je oko 40 %. Kada sam povecao savijenost flapsova na 5 mm, model je pumpao i teziste bi moralo da ide jos napred. Sva reglaza je u podesavanju olova ili dodavanje i oduzimanje plastelina. Sto se tice krugova, nisam nista podesavao, jer mi je model od pocetka leteo u levo. Po mojoj proceni, ce precnik kruga biti oko 7-8 m, sto je po meni idealno. Bacanje iz ruke je vrlo osetljivo, moras da mu das pocetnu brzinu ali nesmes da preteras jer odma zapumpa. Brzina letenja je ne veca od 3m/sec, pa se ne sme baciti kao klizac, vec ili krenes dva koraka i pustis ga sa veoma blagim guranjem od pozadi. Od 4 starta jedan ti uspe. Da mozemo da ga isprackamo, verovatno bi se sve videlo odmah. Krilo mi nije kriva ploca, napravljeno je od balze 2,0 mm pa stanjivano prema izlaznoj i prema krajevima uski, zato je verovatno model nesto tezi, umesto 0,8 gr je tezak 1,2 gr. Planira mi odlicno. Sledeci model pravim sa krilom kriva ploca kao po planu, pa cu videti kako ce tada leteti.
|
|
|
Post by Boca on Mar 3, 2010 19:00:38 GMT 1
Naknadnom prverom tezista sam utvrdio da je teziste na 22 mm od napadne ivice krila, sto iznosi nesto malo vise od 30%. Poluga izmedju krila i repa mi je umesto 70 mm , 85 mm, pa je moj model nesto stabilniji od orginala. Prednja poluga nosa mi je kraca za 10 mm.
|
|
|
Post by martin on Mar 3, 2010 19:38:19 GMT 1
Ja sam onako laički produžavao noseve za 5-10mm jer onda imam veću polugu za balast i manju konačnu masu modela, a vidim i da komšije to rade. Evo baš gledam Antunovu varijaciju na Mini Sting, nos je duži nego u planu.
|
|