Post by lekovic on Mar 23, 2014 0:43:31 GMT 1
Negdje sam procitao da je letecu maketu na pogon gumom lakse napraviti, nego podesiti za let. Iz mog skromnog iskistva mogu reci - stvarno je tako. Nedavno sam na jednom ruskom forumu nasao zanimljiv clanak na tu temu. Tu se detaljno i sveobuhvatno razmatra reglaza letece makete na pogon gumom. Cini mi se da je, i pored nekoliko nejasnoca, clanak odlican, pa sam se potrudio da ga prevedem u cjelini:
REGLAZA LETECIH MAKETA NA POGON GUMOM
Geometrija letece makete na pogon gumom – preliminarno podesavanje na lijevi viraz - kruzenje u lijevo (o cemu treba voditi racuna jos u toku gradnje modela): Napadni ugao krila plus 1-2 stepena u odnosu na konstruktivnu osu modela, stabilizator minus 1 stepen. Tetive na krajevima krila minus 1-1,5 stepen u odnosu na tetivu u korjenu krila. Kraj lijeve konzole plus 1-2 stepena u odnosu na desnu konzolu. Horizontalni stabilizator postaviti 1-2 stepena na lijevi viraz, odnosno lijeva strana horizontalca treba da bude podignuta u odnosu na desnu pri pogledu sprijeda (tilt na engleskom). Kormilo pravca 1-2 stepena u desno. Teziste 25-30% SAT. Vuca elise 3-4 stepena na dolje i po potrebi u desno. Ovako podesen visokokrilac trebalo bi da leti normalno. Kod niskokrilca treba povecati diedar (V-oblik krila). Dvokrilac se podesava analogno visokokrilcu.
PODESAVANJE MODELA ZA LET (REGLAZA)
Leteca maketa na pogon gumom ima relativno veliku elisu i veliki reaktivni momenat koji snazno okrece model u lijevu stranu. Nema potrebe sprecavati model da leti u lijevim krugovima – treba mu samo pomoci da pravilno udje u taj prirodni rezim leta. Horizontalni stabilizator se naginje (tilt) da bi se smanjio radijus kruzenja (najcesce kod indoor modela), kormilo pravca se otklanja malo u lijevu stranu da bi kruzenje bilo pravilno. (Ovo je kontradiktorno sa gore navedenom preporukom da se kormilo pravca postavi 1-2 stepena u desno – prim. prev.) Valjanje u lijevo se kompenzuje vecim napadnim uglom lijeve konzole krila u odnosu na desnu. Ako se to ne uradi model ce se prevrnuti na lijevu stranu i naglo izgubiti visinu.
Redosled postupaka pri reglazi modela:
1. Obavezno podmazati gumu (ricinusovim uljem ili silikonom)
2. Model sa skinutom elisom i balastom jednake tezine podesiti da planira. Najpovoljnije vrijeme za letove je rano ujutru ili oko zalaska sunca jer je tada vazduh najmirniji, sa najmanje vjetra. Dovesti centrazu na 25-30% SAT. Prednja centraza (pri ravnom horizontalnom stabilizatoru) omogucava stabilniji let modela. Podesavanje bez elise nije adekvatno stvarnim uslovima leta makete na pogon gumom jer elisa ima veliki koeficijent otpora, ali pocetni cilj je podesiti geometriju modela na maksimalnu finesu, odnosno najduze trajanje leta. Takva konfiguracija zahtijeva najmanju silu vuce. Samo u slucaju krajnje potrebe ugao planiranja podesavati promjenom napadnog ugla horizontalnog stabilizatora. Zbog toga u ovoj etapi horizontalni stabilizator ne treba lijepiti namrtvo.
3. Postaviti elisu i namotati gumu na jedan red cvorova (priblizno 30 namotaja - prim. prev.). Pustiti model horizontalno (nikako navise), protiv vjetra (pozeljno je vrsiti reglazu i bez vjetra) i pri tom blago nagnuti model u lijevu stranu. Po pravilu model ce letjeti nekoliko metara horizontalno, a onda poceti da gubi brzinu i visinu. Posmatrati na koju stranu model kruzi. Ako ostrije kruzi u lijevu stranu treba povecati ugao vuce na dolje. Obicno je posle nekoliko letova bez potpunog namotavanja motora moguce podesiti model da leti pravilno sa blagim penjanjem u pocetku. Nije pozeljno regulisati ugao penjanja otklonom horizontalca ili kormila visine ako je model vec podesen na planiranje. Zatim posmatramo ponasanje modela u kruznom letu. Ako model ostro skrece u lijevo i na kraju se svaljuje na krilo, treba povecati napadni ugao lijeve konzole uvrtanjem (vitoperenjem). Ovo gotovo sigurno daje rezultate i model brzo hvata visinu u lijevim krugovima, pri vecem broju namotaja motora. Na kraju precnik kruzenja treba prilagoditi velicini prostora za let (hale ili livade). Ovo se postize podesavanjem vuce lijevo-desno ili otklonom kormila pravca u lijevo. Treba naglasiti da smanjenje precnika kruzenja moze zahtjevati vecu razliku napadnih uglova na lijevom i desnom kraju krila.
4. Dobar izbor gumenog motora treba da omoguci penjanje modela i horizontalni let bez gubitka visine sve do potpunog odmotavanja gume (na otvorenom). U hali model moze “sjesti” i prije potpunog odmotavanja gume. Posmatramo ponasanje modela u planiranju nakon odmotavanja gumenog motora. Zbog velikog otpora elise model se moze spustati prilicno strmo. To moze biti u lijevim ili desnim krugovima u zavisnosti od toga sta preovladjuje: razlika napadnih uglova lijeve i desne strane krila ili otklon kormila pravca. Pri opisanoj reglazi model ce najvjerovatnije kruziti u desno posle odmotavanja gume. Mozda ce biti potrebna neznatna korekcija napadnog ugla horizontalnog stabilizatora ili polozaja tezista da bi se dobio optimalni ugao planiranja modela sa elisom nakon odmotavanja motora.
5. Podesavanje modela za let obavlja se postepeno – korak po korak, pri cemu se sve vrijeme priblizavamo optimalnoj reglazi. Vazno je da se prije svakog leta ne unosi u konfiguraciju modela vise od jedne do dvije promjene, jer vise promjena odjednom moze dovesti do konfuzije i neadekvatne reakcije modela u letu.
6. Svaki let treba pazljivo posmatrati, a zatim proanalizirati svaku njegovu fazu i po mogucnosti otkriti uzroke uocenog ponasanja modela u letu. Dobro je zapisati sve parametre vezane za reglazu modela, opisati vremenske uslove, opisati karakteristike letova i izmjeriti njihovo trajanje. Taj statisticki materijal bice dragocjen pri reglazi drugih maketa na pogon gumom.
Mislim da ovo treba prodiskutovati malo. Nije navedeno (mozda se to podrazumijeva)da model mora biti sto je moguce laksi. U protivnom sve ovo pada u vodu. Tu otpada natapanje modela lakom, odnosno lakiranje konstrukcije tri puta razredjenim nitro lakom, kao i lakiranje presvlake, takodje tri puta. To se cesto navodi u uputstvima za gradnju modela. Tako sam prije mnogo godina upropastio izvrstan ceski kit "Marabu". Model je na kraju bio pretezak i slabo se penjao. Rekao bih da je dovoljno prelakirati samo bocne strane rebara i presvlaku po jednom, narocito ako se japan papir lijepi lakom. Osim toga, dobro bi bilo da iskusniji modelari daju svoje misljenje i ukazu na eventualne greske u ovom clanku. Meni se cini da je sve to uredu, osim nedoumice u vezi sa otklonom kormila pravca. Prvo pise da ga treba okrenuti u lijevu stranu, a onda posle nekoliko recenica - udesno, pa onda opet ulijevo radi podesavanja precnika kruzenja.
REGLAZA LETECIH MAKETA NA POGON GUMOM
Geometrija letece makete na pogon gumom – preliminarno podesavanje na lijevi viraz - kruzenje u lijevo (o cemu treba voditi racuna jos u toku gradnje modela): Napadni ugao krila plus 1-2 stepena u odnosu na konstruktivnu osu modela, stabilizator minus 1 stepen. Tetive na krajevima krila minus 1-1,5 stepen u odnosu na tetivu u korjenu krila. Kraj lijeve konzole plus 1-2 stepena u odnosu na desnu konzolu. Horizontalni stabilizator postaviti 1-2 stepena na lijevi viraz, odnosno lijeva strana horizontalca treba da bude podignuta u odnosu na desnu pri pogledu sprijeda (tilt na engleskom). Kormilo pravca 1-2 stepena u desno. Teziste 25-30% SAT. Vuca elise 3-4 stepena na dolje i po potrebi u desno. Ovako podesen visokokrilac trebalo bi da leti normalno. Kod niskokrilca treba povecati diedar (V-oblik krila). Dvokrilac se podesava analogno visokokrilcu.
PODESAVANJE MODELA ZA LET (REGLAZA)
Leteca maketa na pogon gumom ima relativno veliku elisu i veliki reaktivni momenat koji snazno okrece model u lijevu stranu. Nema potrebe sprecavati model da leti u lijevim krugovima – treba mu samo pomoci da pravilno udje u taj prirodni rezim leta. Horizontalni stabilizator se naginje (tilt) da bi se smanjio radijus kruzenja (najcesce kod indoor modela), kormilo pravca se otklanja malo u lijevu stranu da bi kruzenje bilo pravilno. (Ovo je kontradiktorno sa gore navedenom preporukom da se kormilo pravca postavi 1-2 stepena u desno – prim. prev.) Valjanje u lijevo se kompenzuje vecim napadnim uglom lijeve konzole krila u odnosu na desnu. Ako se to ne uradi model ce se prevrnuti na lijevu stranu i naglo izgubiti visinu.
Redosled postupaka pri reglazi modela:
1. Obavezno podmazati gumu (ricinusovim uljem ili silikonom)
2. Model sa skinutom elisom i balastom jednake tezine podesiti da planira. Najpovoljnije vrijeme za letove je rano ujutru ili oko zalaska sunca jer je tada vazduh najmirniji, sa najmanje vjetra. Dovesti centrazu na 25-30% SAT. Prednja centraza (pri ravnom horizontalnom stabilizatoru) omogucava stabilniji let modela. Podesavanje bez elise nije adekvatno stvarnim uslovima leta makete na pogon gumom jer elisa ima veliki koeficijent otpora, ali pocetni cilj je podesiti geometriju modela na maksimalnu finesu, odnosno najduze trajanje leta. Takva konfiguracija zahtijeva najmanju silu vuce. Samo u slucaju krajnje potrebe ugao planiranja podesavati promjenom napadnog ugla horizontalnog stabilizatora. Zbog toga u ovoj etapi horizontalni stabilizator ne treba lijepiti namrtvo.
3. Postaviti elisu i namotati gumu na jedan red cvorova (priblizno 30 namotaja - prim. prev.). Pustiti model horizontalno (nikako navise), protiv vjetra (pozeljno je vrsiti reglazu i bez vjetra) i pri tom blago nagnuti model u lijevu stranu. Po pravilu model ce letjeti nekoliko metara horizontalno, a onda poceti da gubi brzinu i visinu. Posmatrati na koju stranu model kruzi. Ako ostrije kruzi u lijevu stranu treba povecati ugao vuce na dolje. Obicno je posle nekoliko letova bez potpunog namotavanja motora moguce podesiti model da leti pravilno sa blagim penjanjem u pocetku. Nije pozeljno regulisati ugao penjanja otklonom horizontalca ili kormila visine ako je model vec podesen na planiranje. Zatim posmatramo ponasanje modela u kruznom letu. Ako model ostro skrece u lijevo i na kraju se svaljuje na krilo, treba povecati napadni ugao lijeve konzole uvrtanjem (vitoperenjem). Ovo gotovo sigurno daje rezultate i model brzo hvata visinu u lijevim krugovima, pri vecem broju namotaja motora. Na kraju precnik kruzenja treba prilagoditi velicini prostora za let (hale ili livade). Ovo se postize podesavanjem vuce lijevo-desno ili otklonom kormila pravca u lijevo. Treba naglasiti da smanjenje precnika kruzenja moze zahtjevati vecu razliku napadnih uglova na lijevom i desnom kraju krila.
4. Dobar izbor gumenog motora treba da omoguci penjanje modela i horizontalni let bez gubitka visine sve do potpunog odmotavanja gume (na otvorenom). U hali model moze “sjesti” i prije potpunog odmotavanja gume. Posmatramo ponasanje modela u planiranju nakon odmotavanja gumenog motora. Zbog velikog otpora elise model se moze spustati prilicno strmo. To moze biti u lijevim ili desnim krugovima u zavisnosti od toga sta preovladjuje: razlika napadnih uglova lijeve i desne strane krila ili otklon kormila pravca. Pri opisanoj reglazi model ce najvjerovatnije kruziti u desno posle odmotavanja gume. Mozda ce biti potrebna neznatna korekcija napadnog ugla horizontalnog stabilizatora ili polozaja tezista da bi se dobio optimalni ugao planiranja modela sa elisom nakon odmotavanja motora.
5. Podesavanje modela za let obavlja se postepeno – korak po korak, pri cemu se sve vrijeme priblizavamo optimalnoj reglazi. Vazno je da se prije svakog leta ne unosi u konfiguraciju modela vise od jedne do dvije promjene, jer vise promjena odjednom moze dovesti do konfuzije i neadekvatne reakcije modela u letu.
6. Svaki let treba pazljivo posmatrati, a zatim proanalizirati svaku njegovu fazu i po mogucnosti otkriti uzroke uocenog ponasanja modela u letu. Dobro je zapisati sve parametre vezane za reglazu modela, opisati vremenske uslove, opisati karakteristike letova i izmjeriti njihovo trajanje. Taj statisticki materijal bice dragocjen pri reglazi drugih maketa na pogon gumom.
Mislim da ovo treba prodiskutovati malo. Nije navedeno (mozda se to podrazumijeva)da model mora biti sto je moguce laksi. U protivnom sve ovo pada u vodu. Tu otpada natapanje modela lakom, odnosno lakiranje konstrukcije tri puta razredjenim nitro lakom, kao i lakiranje presvlake, takodje tri puta. To se cesto navodi u uputstvima za gradnju modela. Tako sam prije mnogo godina upropastio izvrstan ceski kit "Marabu". Model je na kraju bio pretezak i slabo se penjao. Rekao bih da je dovoljno prelakirati samo bocne strane rebara i presvlaku po jednom, narocito ako se japan papir lijepi lakom. Osim toga, dobro bi bilo da iskusniji modelari daju svoje misljenje i ukazu na eventualne greske u ovom clanku. Meni se cini da je sve to uredu, osim nedoumice u vezi sa otklonom kormila pravca. Prvo pise da ga treba okrenuti u lijevu stranu, a onda posle nekoliko recenica - udesno, pa onda opet ulijevo radi podesavanja precnika kruzenja.