Post by oton sabo on Jul 30, 2012 22:02:50 GMT 1
METODOLOGIJA NASTAVE :
Metodologija je nauka o metodama pa i o metodama prenošenja saznanja koja su naučno ili duhovno definirana.:Metodologija je grana logike koja proučava i razvija logičke okvire naučnih saznanja definira ih i sprovodi ,,,,,,,,,,,,, (skraćeni oblik definicije )
Metoda prenošenja znanja u društvima, klubovima koji se bave vazduhoplovnim modelarstvom podešava se postojećim zakonskim odredbama, vezano za sportsko obrazovanje sa primjenom specifičnosti potrebnih znanja iz tehničkih nauka. Podešava se i uslovima koje pruža sredina u kojoj se nastoji obrazovno djelovati. Specifičnosti u nastavnom programu podešavaju se potrebama za obuku: Modelara; početnika, napredne gradnje, nastavnika, trenera, menadžera, sudaca … Od: pojedinca, kluba, asocijacije educiranje se vrši da bi se obavljale slijedeće djelatnosti:
- obrazovni dio; osiguranje literature, razvoj i proizvodnja kompleta modela – materijala za rad sa podmladkom pa i odraslima. Rad na definiranju metoda rada sa podmladkom i rad na usaglašavanju kriterija kod sticanja ovlaštenja i verifikacija kadra koji bi radili po usvojenim programima za određene stupnje osposobljenosti..
- Sportska aktivnost plan i program ustrojavaju klubovi i Komisija za modelarstvo Nacionalnih aeroklubova po pravilima FAI-a i lokalnim pravilima u specifičnim uvjetima.
- Razvojni dio rada – za unapređenje modelarskog sporta naročito u tehničkom smislu. U globalnom smislu razvoj se može temeljiti na osuvremenjavanje svih
utjecajnih faktora. Savremenije koncepcije modela, osposobljavanje u boljeg
organizatora takmićenja, sopstvena izrada elemenata za masovniji rad i T,D.
- propagandni dio rada popularizacija , stimulira se više na lokalnoj razini u okvirima prikaza osposobljenosti kod manifestacija mladeži pa i kulturološkig događaja općeg značaja.
Državne obrazovne institucije rade, po usvojenom, obrazovnom programu u: osnovnim, srednjim i visoko školskim ustanovama. Rad sa mladeži u klubovima koji nisu na financiranju, sa više distance u veliko je podložan volonterizmu koji isto mora djelovati po općim pedagoškim principima.
Metodologija obuke u klubovima koji rade sa djecom, treba da obuhvata: početnu gradnju, naprednu gradnju. Metodologiju obuke nastavnog kadra, koji djeluje po aeroklubovima treba da definira Komisija za modelarstvo Nacionalnog aerokluba po važećim zakonskim propisima za sport. konstrukcija finaciranja i program rada osigurava se za svaki tečaj pojedinačno.
Daljnja analiza je konkretni savjeti nastavnicima.
Tečajevi početne gradnje
Organiziraju klubovi koji u svojoj aktivnosti njeguju izradu letećih modela. Tečajeve u vidu radionica, kampova, seminara obično organiziraju škole ili asocijacije tehničke kulture. Tom prilikom obično pomažu iskusni modelari i školski pedagozi sa metodološkim iskustvom. Djeca su iz istog ili različitih mjesta. Povoljno je kad su približno iste starosti i kad su zastupljene i curice koje osim ravnopravnosti svoje populacije dovode do suzdržanosti dječaka od nestašluka.
Povoljna organizacijska forma su kampovi kad se omogućuje i neka vrsta zabave za mlade. Najvažnije je organizirati timski pristup realizaciji sa ravnomjernim opterećenjem svih koji su angažirani za održavanje nastave.
Izbor vrste modela koji se izrađuje u veliko ovisi od starosne dobi polaznika i raspoloživih financijskih sredstava, raspoloživog vremena održavanja. Obično za vrijeme raspusta: Aeroklubovi, radi kadrovskih potreba tečajeve održavaju najmanje jednom godišnje .
Naprednu gradnju letećih modela organiziraju aeroklubovi u okviru svojih modelarskih sekcija ili klubovi za opće tehničku edukaciju mladeži.
( Kurseve za: nastavnike konstrukcije i više nastavnike, organiziraju komisije za modelarstvo nacionalnih aeroklubova sa polaznicima koji su iskusniji modelari a imaju mogućnost da, u svom djelovanju, doprinesu razvoju vazduhoplovnog modelarstva u svojoj sredini. Na kursevima za više nastavnike obrađuje se. aerodinamika kao nauka, konstrukcija, organizacija takmičenja, metodologija obrazovanja pa i specifičnosti sportske psihologije kao i informatika).
Kurs treba biti organizacijski pripremljen ( Objava, registriranje polaznika, dnevnik rada, prezentacija programa rada polaznicima). Potrebna je: priprema nastavnika u cilju metodičnog izlaganja, priprema nedostajućeg materijala za realizaciju gradnje, kako bi se teoretski i praktični dio odvijao po zacrtanom programu rada i vremenskim terminima.
Ako se u nekoj sredini; aeroklubu, klubu tehnike, rad na edukaciji novih modelara odvija kontinuirano ili često, onda se vrši nabava samo nedostajućeg materijala za izradu
planiranih modela. Pretpostavit je da je osigurano i sve što je potrebno za praktičnu obuku na terenu: vozilo, vjetrokaz, pomoćni pribori i t d.
( Nedostatak materijala ili opreme može da uzrokuje prekid kursa što dovodi do odustajanja polaznika koji su ograničeni sa raspoloživim vremenom. Odustajanje pojedinca ili grupe može da nastupi i uslijed: osjećaja polaznika da su u ne organizovanoj sredini, primjeri; pušenje u radnim prostorima, alkoholiziranje, metodologija izlaganja nastavnika nije podobna, prostorija za rad nije prostorno i higijenski zadovoljavajuća)
Za vrijeme kursa nastavniku je korisna pomoć iskusnih modelara. Voditelj se dogovara sa pomoćnicima o metodologiji davanja objašnjenja. Dobra priprema je kad
svaki polaznik ima na raspolaganju crtež onoga što radi, osiguran materijal i alat za izradu operacija koje slijede.
. Program nastave podešava se : broju polaznika, njihovom uzrastu, školskoj spremi, klasi modela koja se radi. Obično su to kompleti izraženi u materijalu za izradu dijelova nekog tipa modela koji je već potvrđen kao podoban za rad početnika.
Opredjeljenje za tip modela obično diktira već razvojna težnja kluba, T. J. u kojoj će se kategoriji-klasama klub ekipno natjecati.
Sa više polaznika lakše se vršiti obuka gradnjom iste klase modela. Rad je složeniji
u koliko su polaznici različitog uzrasta.
Ako se planira izrada konstruktivnih modela ( lajsne, rebra, ramenjače) treba se osigurati: više vrsta ljepila, materijali za presvlačenje: papir, folije, furniri balse i dr. Osigurava se i potrošni modelarski alat: pilice, skalpeli, ručne brusilice.
Generalna je postavka da se tečajevi održavaju zimi. Završavanje modela i reglaža se planira za proljetni period, poslije čega počinju i takmićenja.
Dobra metodološka priprema najviše koristi: pri učenju reglaže, i probnim letovima.kad se uslijed neznanja najviše lome modeli.
U svim fazama obuke nastavnici više pažnje posvećuju polaznicima sa manje iskustva, naročito u završnoj fazi tečaja, kod prvih letova, t.j. da učenik starta pod kontrolom nastavnika,
Za primjer: ako se bez kontrole kvaliteta u krilo ugradi ramenjača sa naprslinom, poslije presvlačenja, greška se teško može primetiti. Kod opterećenja u letu, dolazi do loma. Prigodom reglaže ili na natjecanju takav lom je teško opraviti.
Na početku i tokom gradnje modela, održava se teorijska nastava. Objašnjavaju se pojmovi iz teorije leta koji su važni za klasu modela, koja se radi na kursu.
U završnoj fazi objašnjavaju se specifičnosti reglaže i takmičenja, kao i rad sa opremom, izvorima energije, načinom upravljanja, posebice kad se radi o izradi RC modela.
Pored stručnih objašnjenja, potrebno je naglašavati sigurnosne elemente: Teži, radio upravljani modeli sa SUS motorom, pri nekontrolisanom padu na zemlju ostvaruju veliku dinamičku silu udara. Sa ovim modelima, letovi se ne izvode iznad publike a posebice iznad grupe ljudi koja se ne može skloniti u slučaju pada modela. Pažnja treba biti veća ako se zna da je: ugrađena oprema dotrajala, postoje smetnje u eteru ili nije organizirana kontrola nad predajnicima učesnika na terenu tj. pregled različitosti kanala na kristalima predajnika.
Kod gradnje potrebno je ukazivati na racionalnost štednje materijala. Ušteda u materijalu i vremenu izrade vrši se i preglednim uskladištenjem, osiguranjem od; vlage, prašine, oštećenja itd.
Racionalno korištenje pomoćnog materijala, pomaže smanjenju ukupnih troškova. primjer; posude sa: lakovima, smolama, ljepilima, ako nisu tvornički označene.( naziv, odnos miješanja, karakteristike, ) obilježavaju se ručno, na lepljivoj papirnatoj traci.
Četke za lakiranje poslije upotrebe operu se odgovarajućim razrjeđivačem ili ako je četka stalno u upotrebi ostavlja se u zatvorenoj posudi sa razrjeđivačem.
Dvokomponentno lijepilo miješa se u količini koliko treba ostvariti spojeva.
Vrijeme izrade modela bit će kraće što se duže polaznik zadrži na upoznavanju sa crtežom. Dobro je pokušati, da polaznik sam crta, po pravilima tehničkog crtanja, onaj element ili pod-sklop koji, neko drugi treba da izradi za njegov model. Takvo stečeno znanje je korisno, kad modelar nastavi samostalno da radi.
Ako se radi po detaljno razrađenom crtežu, izrade se elementi za sve pod-sklopove modela, pa onda vršiti lijepljenje, sastavljanje. Lijepljenjem više pod-sklopova, izbjegava se prazan hod u čekanju da se lepilo osuši. Dok se čeka na sušenje onoga što je zalepljeno, radi se na sklapanju sledećeg pod-sklopa koji se priprema za lepljenje.
Nastavnik, u naprijed ukazuje na moguće greške i ocenjuje kvalitet elementa koji je polaznik izradio i koji treba ugraditi u model, tu kontrolu čini radi osiguranja kvaliteta modela u završnim radovima.
Presvlačenje pod-sklopova vrši se po završenoj izradi strukture, ako se presvlači istom tehnologijom? Premazivanje nitro-lakom u cilju ojačavanja presvlake dobro je raditi u grupi, štedi se vrijeme na; pripremi radnog mjesta, materijala i pribora.
Kod presvlačenja folijama gdje se upotrebljavaju specijalni premazi i lijepljenje kontaktnim dodirom modelarskog glačala - pegle poželjno je da tu operaciju radi već iskusni modelar a da se postupno prenosi znanje na polaznike.
Kad je riječ o kursu sa polaznicima mlađe starosne dobi, (šesti razred osnovne škole ), i gradnji jedrilica A 1, bez ograničenja težine, kod prvog izlaska na teren, po mogućnosti cijeloj grupi, objasni se da će, edukacija u cilju uspješnog startanja ići po fazama:
- Pravilno sastavljanje modela; Pravilno bacanje iz ruke da se stekne iskustvo potrebne početne brzine bacanja, potiskivanja u vjetar, pravilnog držanja modela i T D.
- Način podešavanja modela za let; po dubini, po pravcu.
- Postupci ; vuče na visoki start, završno podešavanje za let, rad sa priborom za vuču i
praćenje modela u letu i orijentiranje u cilju povratka modela
Temperatura na terenu startanja modela i vlažnost zraka je obično različita u odnosu na prostor uskladištenja ili u radionici pa, ako su velike razlike, treba kod slabije zaštićenih (lakiranih) modela veću pažnju posvetiti reglaži. Naponi u materijalu reagiraju na promjenu temperature i vlažnosti, posebice na modelima napravljenim od klasičnih materijala drveta. : Gotove modele poslije reglaže i takmićenja ostavljati u suhim i ne vlažnim prostorima.
Prigodom ponovnog izlaska na teren, reglažu u cilju provjere, kod slobodno letećih modela, treba uvijek ponoviti. Zašto? Stanje atmosfere se promijenilo U transportu pomjeren odnos između uglova krila i stabilizatora.
Poslije prvog uspješnog leta, kod polaznika pojavljuje se želja za većim
spoznajama u savlađivanju tajni letenja i za sportskim uspjesima. Važno je, poslije obuke u reglaži, da nastavnik odmah tumači neophodna pravila za natjecanje u toj klasi modela a po mogućnosti i taktiku takmićenja.
Tokom celog procesa nastave, posebice na tečaju sa polaznicima koji, po prvi put susreću se sa terminologijom koja je uobičajena u vazduhoplovstvu, nastavnik treba da u program teoretske nastave uvrsti objašnjenja naziva pojedinih delova modela kao i njihovu funkciju.
Primjer: mlađi polaznici za model, bilo koje klase, upotrebljavaju rijeć avion.
Naglašava se suštinska razlika ; sve što leti su, letilice, vazduhoplovi. Avion je pogonjen motorom, nosi jednog čovjeka ili više ljudi. Modeli, o kojima je ovdje riječ, to ne mogu. (Drugo je što se je u zadnje vrijeme među modelarima uvriježila šaljiva terminologija pa se nekad kaže ¨Moj avion¨ili slično )
Polaznik za horizontalni stabilizator ili skraćeno ¨horizontalac¨ zna reći «zadnje krilo» Nastavnik može iskoristiti, ako za to ima vremena, da objasni funkciju stabilizirajućih površina.
Modelarima, koji su perspektivni kao takmićari, treba savjetovati da izrade
više modela kako bi, ako se desi greška pri takmičenju, mogli imati zamjenu i ostvariti
sportski rezultat za koji su osposobljeni.. Ovo je korisno naročito kod klasa slobodnog leta radi; udara modela od prepreku, gubitak modela u termici i sl.
Modelari početnici koji izražavaju želju da nešto kreiraju na modelu, obično im se dozvoli da promjenu oblik vertikalnog stabilizatora uz zadržavanje potrebne površine, što čini zadovoljstvo estetskog izgleda prema osobnom mišljenju.
Polaznicima treba objasniti da: na jednom ili dva natjecanja, na sportski rezultat može utjecati sportska sreća, a tek na više natjecanja bolji modelari - sportaši počinju se isticati za što je potrebno dosta: vremena , rada i treninga. Korisno je da; prije početka rada sa početnicima nastavnik, na diskretniji način, kroz razgovor sazna psiho fizičke osobine svakog polaznika za primjer sposobnost vida što je jedan od uvjeta za kasnije uspješno bavljenje ovim sportom.
Obično na kraju kursa, korisno je da nastavnik sugerira sa kojom klasom modela polaznik treba dalje da se zanima. Na primjer; Polaznici koji nisu sposobni za velike napore u trčanju, gojazni su, ili imaju slabiji vid, njima se pažnja usmjerava na klase modela koji imaju kontrolirani let, RC modeli, vezani ili sobni modeli.
Što se tiče fizičke spremnosti naglašava se polaznicima da; vrhunski takmičari u klasama slobodnog leta u tijeku jednog takmičenja višeg ranga, u slučaju uobičajenog vjetra, pretrče u prosjeku oko 15 km. U slučaju jačeg vjetra i u koliko dođe do razigravanja ako nema pomoćnike nekad i do 40 km. na dan.
Kad nastavnik primijeti, pri startanju polaznika da ima strah od loma, treba više ukazivati na potrebu pravilne reglaže kako bi modelar dobio sigurnost pri startanju svog modela.
Da bi modelar uspješno znao «reglirati» model, potrebno mu je objašnjavati aerodinamske pojave u letu, pojmove u svezi stabilnosti leta, pravilno vezanje dijelova i dr. sve u cilju osiguranja stabilnosti leta.
Prilikom; startanja, reglaže, natjecanja, pojavljuju se veći fizički i umni napori. Treba ukazivati na potrebu odmora, kako bi zamor manje uticao na pojavu greške u postupcima pri pripremi za let modela.
Kada polaznik dobro izvršava zadaće, bilo u radionici ili na terenu startanja, nastavnik treba da kaže da je deo vežbe-radnje dobro izvršen kako bi polaznik zapamtio, da tu radnju, treba tako i dalje da izvršava. Korisno je za polaznika da zapamti dobre postupke jer će tako manje vremena provoditi u radionici a više na terenu startanja, sa više zadovoljstva i uživanja u letu svog modela.
Primjeri: na koje treba obraćati pažnju:
Mlađi polaznici, nastoje da što prije urade model. Starosna dob, nivo znanja a i predispozicija -smisao za ručni rad nisu uvijek usklađeni. Nastavnik pojmove treba da objašnjava metodom koja odgovara prethodnoj spremnosti pojedinaca.
Samoinicijativa pojedinca u gradnji ili kod startanja na terenu, ako nije potkrjepljenja dovoljnim znanjem, dovodi do loma modela. Mlađi uzrast polaznika nije u stanju da odmah svati osnove teorije leta modela. Česta je pojava da polaznik misli da će model više letjeti ako ga iz ruke potisne brže i na gore, umjesto brzinom planiranja i blagim uglom na dole. bar kad je riječ o jednostavnim modelima slobodnog leta.
Početnici se obično prvo susreću sa modelima jedrilica, osim vuče na visoki start, potrebno je objasniti i ulogu pomoćnika, onoga koji pušta model i važnost timskog rada na
startu. Napomenuti, prividno nevažne postupke, da se model jedrilice podiže sa zemlje hvatanjem za prednji dio trupa. Ostali modeli za dio iza ¨parasola¨. Model se lomi ako se
podiže sa tla za nježnije dijelove kao što su repne površine i zadnji dio trupa.
U zrakoplovno modelarskom sportu interes je: pojedinačni i ekipni-klupski plasman na takmićenjima. Obično dobar lični rezultat utiče na bolji rezultat ekipe ili reprezentacije. Iskusniji modelari, dugogodišnjim bavljenjem ovim sportom, naviknu se cijeniti dobar rezultat ostvaren od strane klupskog kolege.
Kod mlađih natjecatelja, koji još nisu uočili temeljne principe sportske etike, nekad se pojavi zavist koja počinje narušavati kolegijalne odnose u ekipi.
Nastavnik mora ukazivati na to da, uspjeh svakog pojedinca u veliko ovisi od svih ostalih i od skoro savršenih međuljudskih odnosa. Najjednostavnije operacije moraju se izvršavati sa klupskim kolegama kao što je puštanje modela na visoki start, pridržavanje sajle, traženje modela kad, poslije slobodnog leta prizemlji u visokoj travi ili u visom raslinju i t. d. Na sportsku etiku kod polaznika mora se ukazivati i kad su u pitanju suparničke ekipe, ukazivati na pojmove fer-pleja; ne ometanja drugih u ostvarivanju postizanja rezultata, ne podmetanja netočnih podataka, simuliranja termičkog dizanja, ne davanja informacija o mjestu slijetanja modela ili ne vračanja nađenog tuđeg modela ili traženja nadoknade za nađeni model, nije sportski, nije etično.
Posebice je važno sprečavanje lažiranja rezultata što, kad se desi, u veliko narušava ugled: pojedinca, ekipe, kluba organizatora natjecanja i td.
Taktika startanja modela u cilju postizanja boljih rezultata najbolje se ući na takmičenjima. Pod taktikom se podrazumijeva dogovor između pojedinaca o ostvarenju boljeg plasmana ekipe ili pojedinca. Pomaganje kolegi koji je imao više uspješnih letova, od drugih u ekipi, da u generalnom poretku zauzme što bolje i pojedinačno mjesto.
Kad se takmičenje vrši u klasama slobodnog leta.
Vođa ekipe ; Brine da njegov takmičar: starta onda kad u zraku ima više modela znači; postoji dobar termički stup. Prati kad će startati iskusniji takmičari. Prati uslove pod kojim bi moglo da dođe do procesa stvaranja termičkog stupa.
Ekipa u klasama slobodnog leta opremljena je: ručnim radio primo-predajnikom, kvalitetnim dvogledima. Reprezentacije obično angažiraju i pomoćnike za praćenje modela u letu. Pri startanju ti članovi ekipe idu u naprijed niz vjetar i prate kretanje modela da se model, naročito na manjim terenima, ne bi izgubio. ( Misli se na terene na kojima, kad puše jači vjetar, model, naročito u razigravanjima, slijeće van poljane- u šumu, visoko rastinje, preko nepristupačnog uzvišenja i TD.) ( Po vremenskim uslovima, vertikalne turbulencije zraka ne startati sa neispravnim "knipsom". Inače, za sve klase modela, startanje na terenu sa vrtložnim strujama pri zemlji nije podobno.)
Klubovi koji u svojoj praksi rada imaju kurseve letenja sa RC modelima, kao i pojedinci hobisti, u novije vrijeme, koriste računarske simulatore kod, početne obuke u pilotaži. Računarski sustav sa odgovarajućim programom, koji je adapterom priključen na predajnu radio stanicu, koristan je u obuci radi privikavanja i usklađivanja vizualnih informacija sa cjelokupnom motorikom polaznika. Simulacijom se polaznik informira o sveukupnim mogućnostima i programom koji ga očekuje u stvarnom letenju sa njegovim modelom.
Najvažnije je da se polaznik- pilot na simulatoru, prvo educira o teoriji leta. Poletanje, horizontalni let a naroćito izvođenje zaokreta, privikava sam otklanjati greške. Privikava se na pravilan pokret palica u odnosu na potrebu promjene položaja modela u zraku. Kad se dobije potreban osjećaj sigurnosti u svoje sveukupne motoričke sposobnosti, po mogućnosti sa iskusnijim, izlazi se na teren startanja, najbolje je sa sustavom dvojnih komandi. Kablom povezani predajnici.
Startanje ne podešenog modela za let, od strane polaznika, bez nastavnika, dovodi do loma pa i lošeg utiska o uspješnosti obuke.
Po završenom kursu, modelari koji imaju uslove za rad u svojoj kući i koji žele da se takmiće za svoj aeroklub : informiraju se o kalendaru natjecanja, savjetuju i okupljaju u cilju učešća . Oni koji nemaju uslove za rad, nastavljaju rad u uslovima koje pruža klub.
Kod rada sa pomlatkom. Voditelji moraju računati na potporu roditelja jer, članu iz redova pomlatka bitno je mišljenje i potpora istih.. Posebice je važna suglasnost roditelja kod putovanja. Pomoć od roditelja može se tražiti i kod nastalih loših odnosa među učesnicima
Prilikom isticanja postignutih rezultata pozvati roditelje. Kod rada sa pomlatkom treba izbjegavati zastrašivanje; emocionalno a posebice fizičko jer to u veliko utječe na daljnji rad.
Nekad su potrebne godine truda da bi se izborila norma ( kvalitet da se predstavlja u ovom sportu sredine u kojoj se radi, živi) Nekad je dovoljna i jedna sekunda, kad se donosi pogrešna odluka, da sav trud ¨pada u vodu¨. Prije ili kasnije modelar se mora suočiti sa neuspjehom.
Voditelj-nastavnik mora predočiti učesnicima da u sportu , jedino takmičenje može pokazati približan odnos vrijednosti i da tek u prosjeku od deset sučeljavanja može se ocijeniti stvarno dostignuće pojedinca.
Roditeljski utjecaj je veliki, posebice u dobi izrastanja iz osnovne u srednjoškolsko educiranje.Roditeljima je važna činjenica da im dijete ima manju mogućnost susretanja sa porocima. Posebna radost je pobjeđivanje što donosi osjećaj lijepog koji ostaje skoro za cijeli život i na neki se način evidentira.
Na kraju tečaja prigodno je organizirati polaganje ispita, ako se stiče neka od
kvalifikacija u ovom sportu. Način verifikacije stečenog znanja u dobro organiziranim
nacionalnim savezima – aeroklubovima vrši se putem Ispita i podjelom diploma.
Za osobe koji su organizatori većih natjecanja nije preporučljivo da budu i takmičari. U koliko ima izvršilaca izbjegavati obavljanje više funkcija jer dolazi do grešaka uslijed preopterećenja.
U zadnje vrijeme velike su mogućnosti samostalnog educiranja na internetskim ¨forumima¨ na kojima se vrši razmjena saznanja pa i educiranje. U klupskom djelovanju veoma je korisna organizirana analiza nekih dobrih ili negativnih pojava. Pojedinac koliko se god napreže može da izostavlja neki bitan utjecajni faktor i često pravi neuspješne startove Tu može sredina da pomogne za što su od velike važnosti ona ranije spominjana kolegijalnost i međuljudski odnosi.
Metodologija je nauka o metodama pa i o metodama prenošenja saznanja koja su naučno ili duhovno definirana.:Metodologija je grana logike koja proučava i razvija logičke okvire naučnih saznanja definira ih i sprovodi ,,,,,,,,,,,,, (skraćeni oblik definicije )
Metoda prenošenja znanja u društvima, klubovima koji se bave vazduhoplovnim modelarstvom podešava se postojećim zakonskim odredbama, vezano za sportsko obrazovanje sa primjenom specifičnosti potrebnih znanja iz tehničkih nauka. Podešava se i uslovima koje pruža sredina u kojoj se nastoji obrazovno djelovati. Specifičnosti u nastavnom programu podešavaju se potrebama za obuku: Modelara; početnika, napredne gradnje, nastavnika, trenera, menadžera, sudaca … Od: pojedinca, kluba, asocijacije educiranje se vrši da bi se obavljale slijedeće djelatnosti:
- obrazovni dio; osiguranje literature, razvoj i proizvodnja kompleta modela – materijala za rad sa podmladkom pa i odraslima. Rad na definiranju metoda rada sa podmladkom i rad na usaglašavanju kriterija kod sticanja ovlaštenja i verifikacija kadra koji bi radili po usvojenim programima za određene stupnje osposobljenosti..
- Sportska aktivnost plan i program ustrojavaju klubovi i Komisija za modelarstvo Nacionalnih aeroklubova po pravilima FAI-a i lokalnim pravilima u specifičnim uvjetima.
- Razvojni dio rada – za unapređenje modelarskog sporta naročito u tehničkom smislu. U globalnom smislu razvoj se može temeljiti na osuvremenjavanje svih
utjecajnih faktora. Savremenije koncepcije modela, osposobljavanje u boljeg
organizatora takmićenja, sopstvena izrada elemenata za masovniji rad i T,D.
- propagandni dio rada popularizacija , stimulira se više na lokalnoj razini u okvirima prikaza osposobljenosti kod manifestacija mladeži pa i kulturološkig događaja općeg značaja.
Državne obrazovne institucije rade, po usvojenom, obrazovnom programu u: osnovnim, srednjim i visoko školskim ustanovama. Rad sa mladeži u klubovima koji nisu na financiranju, sa više distance u veliko je podložan volonterizmu koji isto mora djelovati po općim pedagoškim principima.
Metodologija obuke u klubovima koji rade sa djecom, treba da obuhvata: početnu gradnju, naprednu gradnju. Metodologiju obuke nastavnog kadra, koji djeluje po aeroklubovima treba da definira Komisija za modelarstvo Nacionalnog aerokluba po važećim zakonskim propisima za sport. konstrukcija finaciranja i program rada osigurava se za svaki tečaj pojedinačno.
Daljnja analiza je konkretni savjeti nastavnicima.
Tečajevi početne gradnje
Organiziraju klubovi koji u svojoj aktivnosti njeguju izradu letećih modela. Tečajeve u vidu radionica, kampova, seminara obično organiziraju škole ili asocijacije tehničke kulture. Tom prilikom obično pomažu iskusni modelari i školski pedagozi sa metodološkim iskustvom. Djeca su iz istog ili različitih mjesta. Povoljno je kad su približno iste starosti i kad su zastupljene i curice koje osim ravnopravnosti svoje populacije dovode do suzdržanosti dječaka od nestašluka.
Povoljna organizacijska forma su kampovi kad se omogućuje i neka vrsta zabave za mlade. Najvažnije je organizirati timski pristup realizaciji sa ravnomjernim opterećenjem svih koji su angažirani za održavanje nastave.
Izbor vrste modela koji se izrađuje u veliko ovisi od starosne dobi polaznika i raspoloživih financijskih sredstava, raspoloživog vremena održavanja. Obično za vrijeme raspusta: Aeroklubovi, radi kadrovskih potreba tečajeve održavaju najmanje jednom godišnje .
Naprednu gradnju letećih modela organiziraju aeroklubovi u okviru svojih modelarskih sekcija ili klubovi za opće tehničku edukaciju mladeži.
( Kurseve za: nastavnike konstrukcije i više nastavnike, organiziraju komisije za modelarstvo nacionalnih aeroklubova sa polaznicima koji su iskusniji modelari a imaju mogućnost da, u svom djelovanju, doprinesu razvoju vazduhoplovnog modelarstva u svojoj sredini. Na kursevima za više nastavnike obrađuje se. aerodinamika kao nauka, konstrukcija, organizacija takmičenja, metodologija obrazovanja pa i specifičnosti sportske psihologije kao i informatika).
Kurs treba biti organizacijski pripremljen ( Objava, registriranje polaznika, dnevnik rada, prezentacija programa rada polaznicima). Potrebna je: priprema nastavnika u cilju metodičnog izlaganja, priprema nedostajućeg materijala za realizaciju gradnje, kako bi se teoretski i praktični dio odvijao po zacrtanom programu rada i vremenskim terminima.
Ako se u nekoj sredini; aeroklubu, klubu tehnike, rad na edukaciji novih modelara odvija kontinuirano ili često, onda se vrši nabava samo nedostajućeg materijala za izradu
planiranih modela. Pretpostavit je da je osigurano i sve što je potrebno za praktičnu obuku na terenu: vozilo, vjetrokaz, pomoćni pribori i t d.
( Nedostatak materijala ili opreme može da uzrokuje prekid kursa što dovodi do odustajanja polaznika koji su ograničeni sa raspoloživim vremenom. Odustajanje pojedinca ili grupe može da nastupi i uslijed: osjećaja polaznika da su u ne organizovanoj sredini, primjeri; pušenje u radnim prostorima, alkoholiziranje, metodologija izlaganja nastavnika nije podobna, prostorija za rad nije prostorno i higijenski zadovoljavajuća)
Za vrijeme kursa nastavniku je korisna pomoć iskusnih modelara. Voditelj se dogovara sa pomoćnicima o metodologiji davanja objašnjenja. Dobra priprema je kad
svaki polaznik ima na raspolaganju crtež onoga što radi, osiguran materijal i alat za izradu operacija koje slijede.
. Program nastave podešava se : broju polaznika, njihovom uzrastu, školskoj spremi, klasi modela koja se radi. Obično su to kompleti izraženi u materijalu za izradu dijelova nekog tipa modela koji je već potvrđen kao podoban za rad početnika.
Opredjeljenje za tip modela obično diktira već razvojna težnja kluba, T. J. u kojoj će se kategoriji-klasama klub ekipno natjecati.
Sa više polaznika lakše se vršiti obuka gradnjom iste klase modela. Rad je složeniji
u koliko su polaznici različitog uzrasta.
Ako se planira izrada konstruktivnih modela ( lajsne, rebra, ramenjače) treba se osigurati: više vrsta ljepila, materijali za presvlačenje: papir, folije, furniri balse i dr. Osigurava se i potrošni modelarski alat: pilice, skalpeli, ručne brusilice.
Generalna je postavka da se tečajevi održavaju zimi. Završavanje modela i reglaža se planira za proljetni period, poslije čega počinju i takmićenja.
Dobra metodološka priprema najviše koristi: pri učenju reglaže, i probnim letovima.kad se uslijed neznanja najviše lome modeli.
U svim fazama obuke nastavnici više pažnje posvećuju polaznicima sa manje iskustva, naročito u završnoj fazi tečaja, kod prvih letova, t.j. da učenik starta pod kontrolom nastavnika,
Za primjer: ako se bez kontrole kvaliteta u krilo ugradi ramenjača sa naprslinom, poslije presvlačenja, greška se teško može primetiti. Kod opterećenja u letu, dolazi do loma. Prigodom reglaže ili na natjecanju takav lom je teško opraviti.
Na početku i tokom gradnje modela, održava se teorijska nastava. Objašnjavaju se pojmovi iz teorije leta koji su važni za klasu modela, koja se radi na kursu.
U završnoj fazi objašnjavaju se specifičnosti reglaže i takmičenja, kao i rad sa opremom, izvorima energije, načinom upravljanja, posebice kad se radi o izradi RC modela.
Pored stručnih objašnjenja, potrebno je naglašavati sigurnosne elemente: Teži, radio upravljani modeli sa SUS motorom, pri nekontrolisanom padu na zemlju ostvaruju veliku dinamičku silu udara. Sa ovim modelima, letovi se ne izvode iznad publike a posebice iznad grupe ljudi koja se ne može skloniti u slučaju pada modela. Pažnja treba biti veća ako se zna da je: ugrađena oprema dotrajala, postoje smetnje u eteru ili nije organizirana kontrola nad predajnicima učesnika na terenu tj. pregled različitosti kanala na kristalima predajnika.
Kod gradnje potrebno je ukazivati na racionalnost štednje materijala. Ušteda u materijalu i vremenu izrade vrši se i preglednim uskladištenjem, osiguranjem od; vlage, prašine, oštećenja itd.
Racionalno korištenje pomoćnog materijala, pomaže smanjenju ukupnih troškova. primjer; posude sa: lakovima, smolama, ljepilima, ako nisu tvornički označene.( naziv, odnos miješanja, karakteristike, ) obilježavaju se ručno, na lepljivoj papirnatoj traci.
Četke za lakiranje poslije upotrebe operu se odgovarajućim razrjeđivačem ili ako je četka stalno u upotrebi ostavlja se u zatvorenoj posudi sa razrjeđivačem.
Dvokomponentno lijepilo miješa se u količini koliko treba ostvariti spojeva.
Vrijeme izrade modela bit će kraće što se duže polaznik zadrži na upoznavanju sa crtežom. Dobro je pokušati, da polaznik sam crta, po pravilima tehničkog crtanja, onaj element ili pod-sklop koji, neko drugi treba da izradi za njegov model. Takvo stečeno znanje je korisno, kad modelar nastavi samostalno da radi.
Ako se radi po detaljno razrađenom crtežu, izrade se elementi za sve pod-sklopove modela, pa onda vršiti lijepljenje, sastavljanje. Lijepljenjem više pod-sklopova, izbjegava se prazan hod u čekanju da se lepilo osuši. Dok se čeka na sušenje onoga što je zalepljeno, radi se na sklapanju sledećeg pod-sklopa koji se priprema za lepljenje.
Nastavnik, u naprijed ukazuje na moguće greške i ocenjuje kvalitet elementa koji je polaznik izradio i koji treba ugraditi u model, tu kontrolu čini radi osiguranja kvaliteta modela u završnim radovima.
Presvlačenje pod-sklopova vrši se po završenoj izradi strukture, ako se presvlači istom tehnologijom? Premazivanje nitro-lakom u cilju ojačavanja presvlake dobro je raditi u grupi, štedi se vrijeme na; pripremi radnog mjesta, materijala i pribora.
Kod presvlačenja folijama gdje se upotrebljavaju specijalni premazi i lijepljenje kontaktnim dodirom modelarskog glačala - pegle poželjno je da tu operaciju radi već iskusni modelar a da se postupno prenosi znanje na polaznike.
Kad je riječ o kursu sa polaznicima mlađe starosne dobi, (šesti razred osnovne škole ), i gradnji jedrilica A 1, bez ograničenja težine, kod prvog izlaska na teren, po mogućnosti cijeloj grupi, objasni se da će, edukacija u cilju uspješnog startanja ići po fazama:
- Pravilno sastavljanje modela; Pravilno bacanje iz ruke da se stekne iskustvo potrebne početne brzine bacanja, potiskivanja u vjetar, pravilnog držanja modela i T D.
- Način podešavanja modela za let; po dubini, po pravcu.
- Postupci ; vuče na visoki start, završno podešavanje za let, rad sa priborom za vuču i
praćenje modela u letu i orijentiranje u cilju povratka modela
Temperatura na terenu startanja modela i vlažnost zraka je obično različita u odnosu na prostor uskladištenja ili u radionici pa, ako su velike razlike, treba kod slabije zaštićenih (lakiranih) modela veću pažnju posvetiti reglaži. Naponi u materijalu reagiraju na promjenu temperature i vlažnosti, posebice na modelima napravljenim od klasičnih materijala drveta. : Gotove modele poslije reglaže i takmićenja ostavljati u suhim i ne vlažnim prostorima.
Prigodom ponovnog izlaska na teren, reglažu u cilju provjere, kod slobodno letećih modela, treba uvijek ponoviti. Zašto? Stanje atmosfere se promijenilo U transportu pomjeren odnos između uglova krila i stabilizatora.
Poslije prvog uspješnog leta, kod polaznika pojavljuje se želja za većim
spoznajama u savlađivanju tajni letenja i za sportskim uspjesima. Važno je, poslije obuke u reglaži, da nastavnik odmah tumači neophodna pravila za natjecanje u toj klasi modela a po mogućnosti i taktiku takmićenja.
Tokom celog procesa nastave, posebice na tečaju sa polaznicima koji, po prvi put susreću se sa terminologijom koja je uobičajena u vazduhoplovstvu, nastavnik treba da u program teoretske nastave uvrsti objašnjenja naziva pojedinih delova modela kao i njihovu funkciju.
Primjer: mlađi polaznici za model, bilo koje klase, upotrebljavaju rijeć avion.
Naglašava se suštinska razlika ; sve što leti su, letilice, vazduhoplovi. Avion je pogonjen motorom, nosi jednog čovjeka ili više ljudi. Modeli, o kojima je ovdje riječ, to ne mogu. (Drugo je što se je u zadnje vrijeme među modelarima uvriježila šaljiva terminologija pa se nekad kaže ¨Moj avion¨ili slično )
Polaznik za horizontalni stabilizator ili skraćeno ¨horizontalac¨ zna reći «zadnje krilo» Nastavnik može iskoristiti, ako za to ima vremena, da objasni funkciju stabilizirajućih površina.
Modelarima, koji su perspektivni kao takmićari, treba savjetovati da izrade
više modela kako bi, ako se desi greška pri takmičenju, mogli imati zamjenu i ostvariti
sportski rezultat za koji su osposobljeni.. Ovo je korisno naročito kod klasa slobodnog leta radi; udara modela od prepreku, gubitak modela u termici i sl.
Modelari početnici koji izražavaju želju da nešto kreiraju na modelu, obično im se dozvoli da promjenu oblik vertikalnog stabilizatora uz zadržavanje potrebne površine, što čini zadovoljstvo estetskog izgleda prema osobnom mišljenju.
Polaznicima treba objasniti da: na jednom ili dva natjecanja, na sportski rezultat može utjecati sportska sreća, a tek na više natjecanja bolji modelari - sportaši počinju se isticati za što je potrebno dosta: vremena , rada i treninga. Korisno je da; prije početka rada sa početnicima nastavnik, na diskretniji način, kroz razgovor sazna psiho fizičke osobine svakog polaznika za primjer sposobnost vida što je jedan od uvjeta za kasnije uspješno bavljenje ovim sportom.
Obično na kraju kursa, korisno je da nastavnik sugerira sa kojom klasom modela polaznik treba dalje da se zanima. Na primjer; Polaznici koji nisu sposobni za velike napore u trčanju, gojazni su, ili imaju slabiji vid, njima se pažnja usmjerava na klase modela koji imaju kontrolirani let, RC modeli, vezani ili sobni modeli.
Što se tiče fizičke spremnosti naglašava se polaznicima da; vrhunski takmičari u klasama slobodnog leta u tijeku jednog takmičenja višeg ranga, u slučaju uobičajenog vjetra, pretrče u prosjeku oko 15 km. U slučaju jačeg vjetra i u koliko dođe do razigravanja ako nema pomoćnike nekad i do 40 km. na dan.
Kad nastavnik primijeti, pri startanju polaznika da ima strah od loma, treba više ukazivati na potrebu pravilne reglaže kako bi modelar dobio sigurnost pri startanju svog modela.
Da bi modelar uspješno znao «reglirati» model, potrebno mu je objašnjavati aerodinamske pojave u letu, pojmove u svezi stabilnosti leta, pravilno vezanje dijelova i dr. sve u cilju osiguranja stabilnosti leta.
Prilikom; startanja, reglaže, natjecanja, pojavljuju se veći fizički i umni napori. Treba ukazivati na potrebu odmora, kako bi zamor manje uticao na pojavu greške u postupcima pri pripremi za let modela.
Kada polaznik dobro izvršava zadaće, bilo u radionici ili na terenu startanja, nastavnik treba da kaže da je deo vežbe-radnje dobro izvršen kako bi polaznik zapamtio, da tu radnju, treba tako i dalje da izvršava. Korisno je za polaznika da zapamti dobre postupke jer će tako manje vremena provoditi u radionici a više na terenu startanja, sa više zadovoljstva i uživanja u letu svog modela.
Primjeri: na koje treba obraćati pažnju:
Mlađi polaznici, nastoje da što prije urade model. Starosna dob, nivo znanja a i predispozicija -smisao za ručni rad nisu uvijek usklađeni. Nastavnik pojmove treba da objašnjava metodom koja odgovara prethodnoj spremnosti pojedinaca.
Samoinicijativa pojedinca u gradnji ili kod startanja na terenu, ako nije potkrjepljenja dovoljnim znanjem, dovodi do loma modela. Mlađi uzrast polaznika nije u stanju da odmah svati osnove teorije leta modela. Česta je pojava da polaznik misli da će model više letjeti ako ga iz ruke potisne brže i na gore, umjesto brzinom planiranja i blagim uglom na dole. bar kad je riječ o jednostavnim modelima slobodnog leta.
Početnici se obično prvo susreću sa modelima jedrilica, osim vuče na visoki start, potrebno je objasniti i ulogu pomoćnika, onoga koji pušta model i važnost timskog rada na
startu. Napomenuti, prividno nevažne postupke, da se model jedrilice podiže sa zemlje hvatanjem za prednji dio trupa. Ostali modeli za dio iza ¨parasola¨. Model se lomi ako se
podiže sa tla za nježnije dijelove kao što su repne površine i zadnji dio trupa.
U zrakoplovno modelarskom sportu interes je: pojedinačni i ekipni-klupski plasman na takmićenjima. Obično dobar lični rezultat utiče na bolji rezultat ekipe ili reprezentacije. Iskusniji modelari, dugogodišnjim bavljenjem ovim sportom, naviknu se cijeniti dobar rezultat ostvaren od strane klupskog kolege.
Kod mlađih natjecatelja, koji još nisu uočili temeljne principe sportske etike, nekad se pojavi zavist koja počinje narušavati kolegijalne odnose u ekipi.
Nastavnik mora ukazivati na to da, uspjeh svakog pojedinca u veliko ovisi od svih ostalih i od skoro savršenih međuljudskih odnosa. Najjednostavnije operacije moraju se izvršavati sa klupskim kolegama kao što je puštanje modela na visoki start, pridržavanje sajle, traženje modela kad, poslije slobodnog leta prizemlji u visokoj travi ili u visom raslinju i t. d. Na sportsku etiku kod polaznika mora se ukazivati i kad su u pitanju suparničke ekipe, ukazivati na pojmove fer-pleja; ne ometanja drugih u ostvarivanju postizanja rezultata, ne podmetanja netočnih podataka, simuliranja termičkog dizanja, ne davanja informacija o mjestu slijetanja modela ili ne vračanja nađenog tuđeg modela ili traženja nadoknade za nađeni model, nije sportski, nije etično.
Posebice je važno sprečavanje lažiranja rezultata što, kad se desi, u veliko narušava ugled: pojedinca, ekipe, kluba organizatora natjecanja i td.
Taktika startanja modela u cilju postizanja boljih rezultata najbolje se ući na takmičenjima. Pod taktikom se podrazumijeva dogovor između pojedinaca o ostvarenju boljeg plasmana ekipe ili pojedinca. Pomaganje kolegi koji je imao više uspješnih letova, od drugih u ekipi, da u generalnom poretku zauzme što bolje i pojedinačno mjesto.
Kad se takmičenje vrši u klasama slobodnog leta.
Vođa ekipe ; Brine da njegov takmičar: starta onda kad u zraku ima više modela znači; postoji dobar termički stup. Prati kad će startati iskusniji takmičari. Prati uslove pod kojim bi moglo da dođe do procesa stvaranja termičkog stupa.
Ekipa u klasama slobodnog leta opremljena je: ručnim radio primo-predajnikom, kvalitetnim dvogledima. Reprezentacije obično angažiraju i pomoćnike za praćenje modela u letu. Pri startanju ti članovi ekipe idu u naprijed niz vjetar i prate kretanje modela da se model, naročito na manjim terenima, ne bi izgubio. ( Misli se na terene na kojima, kad puše jači vjetar, model, naročito u razigravanjima, slijeće van poljane- u šumu, visoko rastinje, preko nepristupačnog uzvišenja i TD.) ( Po vremenskim uslovima, vertikalne turbulencije zraka ne startati sa neispravnim "knipsom". Inače, za sve klase modela, startanje na terenu sa vrtložnim strujama pri zemlji nije podobno.)
Klubovi koji u svojoj praksi rada imaju kurseve letenja sa RC modelima, kao i pojedinci hobisti, u novije vrijeme, koriste računarske simulatore kod, početne obuke u pilotaži. Računarski sustav sa odgovarajućim programom, koji je adapterom priključen na predajnu radio stanicu, koristan je u obuci radi privikavanja i usklađivanja vizualnih informacija sa cjelokupnom motorikom polaznika. Simulacijom se polaznik informira o sveukupnim mogućnostima i programom koji ga očekuje u stvarnom letenju sa njegovim modelom.
Najvažnije je da se polaznik- pilot na simulatoru, prvo educira o teoriji leta. Poletanje, horizontalni let a naroćito izvođenje zaokreta, privikava sam otklanjati greške. Privikava se na pravilan pokret palica u odnosu na potrebu promjene položaja modela u zraku. Kad se dobije potreban osjećaj sigurnosti u svoje sveukupne motoričke sposobnosti, po mogućnosti sa iskusnijim, izlazi se na teren startanja, najbolje je sa sustavom dvojnih komandi. Kablom povezani predajnici.
Startanje ne podešenog modela za let, od strane polaznika, bez nastavnika, dovodi do loma pa i lošeg utiska o uspješnosti obuke.
Po završenom kursu, modelari koji imaju uslove za rad u svojoj kući i koji žele da se takmiće za svoj aeroklub : informiraju se o kalendaru natjecanja, savjetuju i okupljaju u cilju učešća . Oni koji nemaju uslove za rad, nastavljaju rad u uslovima koje pruža klub.
Kod rada sa pomlatkom. Voditelji moraju računati na potporu roditelja jer, članu iz redova pomlatka bitno je mišljenje i potpora istih.. Posebice je važna suglasnost roditelja kod putovanja. Pomoć od roditelja može se tražiti i kod nastalih loših odnosa među učesnicima
Prilikom isticanja postignutih rezultata pozvati roditelje. Kod rada sa pomlatkom treba izbjegavati zastrašivanje; emocionalno a posebice fizičko jer to u veliko utječe na daljnji rad.
Nekad su potrebne godine truda da bi se izborila norma ( kvalitet da se predstavlja u ovom sportu sredine u kojoj se radi, živi) Nekad je dovoljna i jedna sekunda, kad se donosi pogrešna odluka, da sav trud ¨pada u vodu¨. Prije ili kasnije modelar se mora suočiti sa neuspjehom.
Voditelj-nastavnik mora predočiti učesnicima da u sportu , jedino takmičenje može pokazati približan odnos vrijednosti i da tek u prosjeku od deset sučeljavanja može se ocijeniti stvarno dostignuće pojedinca.
Roditeljski utjecaj je veliki, posebice u dobi izrastanja iz osnovne u srednjoškolsko educiranje.Roditeljima je važna činjenica da im dijete ima manju mogućnost susretanja sa porocima. Posebna radost je pobjeđivanje što donosi osjećaj lijepog koji ostaje skoro za cijeli život i na neki se način evidentira.
Na kraju tečaja prigodno je organizirati polaganje ispita, ako se stiče neka od
kvalifikacija u ovom sportu. Način verifikacije stečenog znanja u dobro organiziranim
nacionalnim savezima – aeroklubovima vrši se putem Ispita i podjelom diploma.
Za osobe koji su organizatori većih natjecanja nije preporučljivo da budu i takmičari. U koliko ima izvršilaca izbjegavati obavljanje više funkcija jer dolazi do grešaka uslijed preopterećenja.
U zadnje vrijeme velike su mogućnosti samostalnog educiranja na internetskim ¨forumima¨ na kojima se vrši razmjena saznanja pa i educiranje. U klupskom djelovanju veoma je korisna organizirana analiza nekih dobrih ili negativnih pojava. Pojedinac koliko se god napreže može da izostavlja neki bitan utjecajni faktor i često pravi neuspješne startove Tu može sredina da pomogne za što su od velike važnosti ona ranije spominjana kolegijalnost i međuljudski odnosi.