|
Post by Boca on Feb 5, 2010 9:53:09 GMT 1
Ovaj topic je napravljen sa namerom da se pomogne jednom malom skolom za izradu klzaca koja ce koristiti mladim modelarima kao upustvo za izradu istih. Za pocetak cemo dati alat koji je neophodan za izradu klizaca 1. Alat koji je neophodan za izradu klizaca: Modelarsko rende, Luk i testerica, skalpel, Dascica sa smirglom ( sa jedne strane zalepiti grubu 100 a sa druge finu 240 ), Spenadle - pribadace, Lepak ( dvokomponentni i cyanoakrilni),celicni lenjir, nitro lak ( najbolji je mat lak u spreju), Radna daska dimenzija 500x300mm(Univer, deblji topolov sper, cam..), plasticna samolepljiva folija koja se postavlja na radnu dasku. Posebno naglasavam da treba napraviti jedan alatic za obradu centroplana u uski pod nagibom. treba ga napraviti prema slici Gledati po svaku cenu da se nabavi rende za obradu krila, jer je posao obrade bez ove alatke veliko mucenje. Bilo ga je u prodaji prodavnicama "URADI SAM" Ovim topicom sam hteo da pokrenem i druge iskusne modelara da na ovom forumu napisu sta znaju o izradi neke vrste modela, da to objasne u slici i reci i na taj nacin prenesu svoje iskustvo mladima za koje se zalazemo da nastave ovaj nas modelarski hobi i sport. Ja ovo shvatam kao nekakvu vrstu zaduzbine modelarstvu. Nastavi ce se
|
|
|
Post by Boca on Feb 6, 2010 12:04:52 GMT 1
Za pocetak sam odabrao za izradu jedan jednostavni klizac zvani "Bumbar" koga sam konstruisao u slobodnom vremenu, a namenjen je pocetnicima. Evo i plana: Model je raspona 350mm i zadovoljava uslove skolskih takmicenja u KMT- u. Inace ovak klizac se pokazao kao odlican jer su sa njim osvojena prva 2 mesta na opstinskom takmicenju a ovaj klizac se i plasirao dalje i na gradskom takmicenju za drzavno KMT-a. Jednostavan je u izradi i cvrst, sto iskljucuje bilo kakve lomove i ostecenja kod bacanja. Nastavice se.
|
|
|
Post by Boca on Feb 7, 2010 0:03:54 GMT 1
Pocinjemo sa izradom krila, koje se radi od balze debljine 5mm, srednje tvrdoce. Za krilo je potrebno odabrati dobru balzu. Za krila se najcesce koristi balza sa "C" godom. Inace se ova balza zove na engleskom i "Quater grain" (cetvrtasi god). Razlikujemo ga prema slici. Inace ovaj tip reza balze se gotovo ne vitopri i zato je preporucljiv za izradu krila klizaca. Medjutim ako nemamo ovakvu vrstu balze, bice dobra i onu koju imamo. Gore je "C" god (quater grain) balza, a dole normalna ili "A" god(Cross grain) balza. Inace, izrada krila klizaca je najtezi posao i oduzima nam vise od 50% vremena za izradu celokupnog klizaca. Sa lukom i testericom odrezemo iz furnira balze potrebnu duzinu. Ovo cemo odseci sa lukom i testericom jer se deblja balza kada se sece popreko godova najbolje sece sa ovom alatkom. Kada smo odsekli komad balze duzine 380mm sa celicnim lenjirom i skalpelom, secemo krilo na oblik prema planu. Drvenom olovkom obelezimo uzduzne linije prema donjem crtezu i sa modelarskim rendetom obradimo krilo prema slici. Zilet u rendetu mora biti obavezno ostar i ravan da nebi napravio nepopravljive brazde na balzi. Sada olovkom obelezimo poprecne linije uski i takodje rendetom stanjimo krilo, od korena uske prema kraju sa 5 na 2 mm. Kada to uradimo ponovo rendetom popravimo kosine na krilu da se zadrzi grubi profil krila. Sada sa drvenom dascicom 150x50x20mm na koju se sa jedne strane zalepli brusni papir finoce 100, a sa druge strane finoce 240, obradjuje krilo prema slici. Prvo smirglamo popreko krila kao na slici, a zatim kada dobijemo profil, po duzini krila niz godove balze. Evo jos jedne slike koja moze da pomogne oko izrade krila Kada sa grubom smirglom obradimo krilo, prelazimo na obradu finom smirglom. Narocito treba obratiti paznju oko napadne ivice jer nos profila mora biti tacno prema slici, blago podignut. Izlazna ivica na kraju ne cme biti tanja od 1mm, da bi se izbegla krzanja i ostecenja. Nastavice se..
|
|
|
Post by Boca on Feb 9, 2010 0:39:47 GMT 1
Kada izvrsimo potpunu obradu krila , pazljivo skalpelom i pomocu celicnog lenjira odsecemo uske, prolaskom skalpela popreko godova balze vise puta. Sada je potrebno obraditi profile uske i centroplana pod uglom da bi se zalepila uska i centroplan. To je jedan od delikatnijih poslova na krilu. To radimo prema slici. Kada izvrsimo obradu uske i centroplana postavimo centroplan na dasku presvucenu folijom i proveravamo dali je nagib uske dobro obradjen. Ako nije moramo ovu operaciju ponoviti onoliko puta koliko je potrebno da pod nagibom izmedju uske i centroplana nema zazora. Kada je sve pasent sada to lepimo tako sto sa gornje strane polako sa cijanoakrilnim lepkom prodjemo preko spoja. Susenje traje veoma kratko par desetina sekundi i uska je tada vec prakticno zalepljena za centroplan jer je balza hidroskopna, upila je lepak i izvrseno je slepljivanje. Sada okrecemo krilo i sa donje strane prelazimo spoj istim lepkom. Uska je posle pola minuta cvrsto zalepljena za centroplan. Jos jednom prolazimo spoj lepkom i lepljenje je zavrseno. Nastavice se
|
|
|
Post by Boca on Feb 10, 2010 23:01:21 GMT 1
Evo jos jedne slike koja govori kako se sastavljaju-slepljuju krila. Nastavice se
|
|
|
Post by Boca on Feb 12, 2010 11:58:50 GMT 1
Kada smo napravili krilo sada treba da napravimo trup. Trup se radi od lipove ili borove letvice, balze od 5mm i 2 oplate od balze 1,5mm. Ovu borovu letvicu moze da zameni i fiberni vrh od teleskopskog stapa. Cena ovih vrhova je 60 - tak dinara u prodavnicama ribolovacke opreme. Preporucujem fiber koji je daleko cvrsci i laksi, a po ceni gotovo isti sa ovom borovom letvicom. Kod lepnjenja repnih povrsina obratiti paznju na prav ugao izmedju horizontalnog i vertikalnog stabilizatora, koji mora biti u liniji sa nosacem krila. Kada je trup slepljen, smirglom malo zaoblimo ivice na trupu. Nastavice se
|
|
|
Post by Boca on Feb 16, 2010 12:08:23 GMT 1
Ostaje jos na kraju da zalepimo krilo. To radimo prema donjoj slici, pazeci pri tome na prave uglove. Krilo za trup lepimo dvokomponentnim lepilom. Na kraju osiguravamo krilo od smicanja tako sto sa gornje strane po osi krila ubodemo dve drvene cackalice i vezemo krilo i trup. Ovo lepimo cijano lepkom. Sada je model sastavljen. Ostaje jos da ga izlakiramo. Lakiramo ga sa bezbojnim, mat nitrolakom u spreju. Najbolji je Italijanski marke "Happy" i ima ga u svim radnjama. Posle prvog lakiranja brusimo ceo model sa smirglom granulacije 240. Zatim ga jos jednom lakiramo zavrsnim slojem laka. Ostaje jos da u prostor u vrhu trupa predvidjen za balast ubacimo onoliko olovnih kuglica, koje kupujemo u radnjama za pecarose, koliko je potrebno da se teziste podesi na 50% dubine krila. Kada to podesimo u prostor za balast dodamo lepak da se kuglice na kotrljaju i sada je model gotov. Sledeci put cemo ici na reglazu modela. Nastavice se.
|
|
|
Post by Boca on Feb 27, 2010 20:52:46 GMT 1
Reglaza modela: Kada smo dodavanjem olova podesili teziste modela, krecemo u reglazu modela. Za reglazu nam je potreban prostor najmanje velicine fudbalskog igralista. Probanje u parku ne dolazi u obzir, jer ce nam model zavrsiti na drvetu ili se ostetiti udarcem u drvo, klupu i sl.
Model drzimo malo iza tezista i gurnemo ga lagano nadole uz vetar. Model prirodno usled nesavrsenosti u obradi profila krila, skrece blago u jednu stranu. Obicno se desi da model pored skretanja u jednu stranu "pumpa" - "jase" - putanja 2 ili "pikira -putanja 1. U prvom slucaju dodajemo olovo u predni prostor trupa dok ne dobijemo pravolinijski let. Uslucaju kad model pikira vadimo olovo iz prodstora za olovo dok ne dobijemo pravoliniski let - putanja 3. Nikakvo savijanje horizontalnog stabilizatora ne dolazi u obzir, jer cemo imati puno problema u reglazi i nikad necemo biti sigurni da smo ga izreglirali.
|
|
|
Post by Boca on Feb 27, 2010 21:12:47 GMT 1
Kada vidimo u koju stranu model skrece, zavisno od toga cemo i da bacamo model. Model uvek bacamo uz vetar. U koliko model skrece u levo model bacamo u vis u desni zaokret, desna uska nagnuta u desno. Tako da model penje u desnom zaokretu i polako kada dostigne maksimalnu visinu prelazi u levo kruzenje u planiranju. Ako pak model ide u desno. bacamo model pod uglom od 60o pravo uz vetar ne naginjuci usku pri bacanju ni na jednu stranu. tada model pri prelasku iz penjanja prelazi planiranje u desne krugove. Tada mozemo da pokusamo i diskus tehnikom da bacamo klizac tako sto cemo uzeti model sa palcem i kaziprstom dene ruke za levu usku i sa ispruzenom rukom baciti model u vis pod uglom od 60-75o u levi zaokret i model iz sirokog levog zaokreta u penjanju prelazi u desne krugove. Kod svih modela klizaca ova tehnika nije moguca, ali treba probati mozda ova tehnika odgovara za odredjenu vrstu modela. Za ovu tehniku se modeli obicno prave sa V horizontalnim repom i vertikalnim stabilizatorom sa donje strane.
Nastavice se
|
|